Charakteristika projektu (stručná anotácia):
Inšpirácia k tvorbe projektu vzišla z posolstva súčasného pápeža Františka na pôstne obdobie, ktoré predstavil ako volanie pravdy a istej nádeje k novému začiatku, zmeniť a obrátiť sa. Žiadny prejav cnosti nemôže byť veľký, ak nie je zároveň prínosom pre druhých. Utrpenie nevinných, tichých a chorých nám 40 nemá byť ľahostajné. A práve na tento aspekt je zameraný tento projekt. Žiaci v rámci neho pripravujú prekvapenie, malý darček, objatie, radosť, dobrú náladu tým, ktorí nemajú úsmev na tvári. Svojím svedectvom povzbudzujú chorých, postihnutých, slabých a osamelých tým, že im prinášajú nádej do života.
Ciele projektu Pochopiť pravý zmysel pôstu svedectvom života, rozdávaním lásky, radosti a dobrej nálady najmä chorým, postihnutým, slabším a osamelým.
Kognitívny: Vysvetliť pojem pôst. Posúdiť a zhodnotiť svoje doterajšie správanie. Navrhnúť spôsob, ako dať chorým a slabým nádej. Afektívny: Vnímať život človeka ako smerovanie k svetlu. Povzbudzovať pre život v nádeji. Uvedomiť si, že aj ja môžem byť svedkom nádeje na lepší život.
Psychomotorický: Konkrétnymi skutkami prejaviť úctu a lásku voči chorým a slabým. Rozvoj kompetencií žiakov v projekte
Osobnostné kompetencie - poznáva svoje slabé a silne stránky a mení svoje návyky a postoje Komunikačné kompetencie - žiak sa primerane vyjadruje
Kompetencie na učenie sa - žiak sa učí hľadať a triediť informácie
Kompetencie na riešenie problému - žiak sa zaujíma o život a problémy slabých, chorých, postihnutých
Kultúrne kompetencie - žiak objavuje prínos kresťanstva ako cestu sebarozvoja a hľadania životného zmyslu človeka
Sociálne a interpersonálne - žiak zaujíma pozitívne a empatické postoje, prijíma ľudí takých, akí sú Existenciálne kompetencie - objavuje zmysel života aj zmysel jednotlivých skutkov
Začlenenie prierezových tém do projektu
Multikultúrna výchova: žiak vníma kultúrne a náboženské prejavy, je tolerantný a empatický. 41 Osobnostný a sociálny rozvoj: objavuje zmysel spravodlivosti, poskytuje pomoc, má pozitívny vzťah k iným, akceptuje druhých bez ohľadu na vzhľad a výkon.
Veková kategória žiakov: projekt je určený žiakom druhého stupňa základnej školy. Detailný opis projektu
Príprava projektu Projekt realizujeme v jednotlivých triedach. Skôr než sa začne realizovať, je potrebné s ním oboznámiť vyučujúcich a venovať mu starostlivú prípravu.
Plánovanie v spolupráci s vyučujúcimi Je potrebné, aby sa pre koordináciu projektu učitelia zjednotili predovšetkým prácou so žiakmi, v mieste realizácie projektu a v časovom pláne. Vyučujúci náboženskej výchovy poskytne všetky informácie ohľadom pôstu a prevezme patronát nad dodržiavaním sebazaprení vo forme zbierky rôznych predmetov. Ostatní vyučujúci dozrú na prípravu krátkeho zábavného programu.
Forma práce žiakov:
Individuálna – každý sám za seba pri dodržiavaní sebazaprenia.
Skupinová – triedu rozdelíme na skupiny po päť žiakov. Jednotlivé skupiny budú tvoriť vstupy do zábavného programu.
Miesto realizácie projektu:
Doma – individuálna práca.
Škola – skupinová práca.
Časový plán:
Projekt je naplánovaný na dĺžku pôstneho obdobia 40 dní (5 vyučovacích hodín).
V Izaiášovi 44:24, 27, 28 sa píše: „Toto hovorí Jehova... ‚Vodnej hlbine hovorím: „Vyschni, vysuším tvoje rieky.“ O Kýrovi hovorím: „Je mojím pastierom a vykoná všetko, čo chcem.“ O Jeruzaleme hovorím: „Bude znovu postavený,“ a o chráme: „Budú položené jeho základy.“‘“
Grécky historik Herodotos uvádza, že Kýrova armáda odklonila tok rieky Eufrat, ktorá pretekala Babylonom. Vďaka tomu mohli jeho vojská prejsť korytom rieky a dostať sa do mesta. Keď Kýros dobyl mesto, oslobodil Židov, ktorí boli v zajatí v Babylone. Dovolil im, aby sa vrátili do Jeruzalema a znovu vystavali toto mesto, ktoré bolo 70 rokov predtým zničené.